Har ferien ikke hjulpet på dit stress niveau?

Ferien er forbi for de fleste!

Vi er i gang igen og nu er batterierne ladet op – eller er de?

Mange oplever, at de før ferien egentlig skulle have noget gjort ved stressniveauet, men nu er det snart ferie og så bliver det bedre..

For nogen er ferien bare ikke nok..

Det er det nemlig ikke – hvis der først er for meget stresshormon i blodet!

Stresshormonerne er adrenalin og kortisol.

Du kan godt file lidt af stressniveauet i ferien, men hvis du fortsætter, hvor du slap igen efter ferien – så fylder du ganske stille og roligt op igen..

Det kan ende med at bægeret flyder over.

En sygemelding kan for nogen være næste skridt.

Ofte sker der det, at kort efter ferien, så dukker klienterne op hos mig og smider håndklædet i ringen.

Han og hun søger hjælp til at arbejde stressen ud af kroppen og få redskaber til at håndterer stressen i fremtiden.

Der kan være mange forskellige årsager til at stressen udvikles!

Det kan være alt fra alt for mange arbejdsopgaver, arbejdsopgaver der er uklare, ledelsen eller kollegaer – der er stressramte, omorganiseringer på stribe osv. osv.

Og.. samtidig med, at der er pres på arbejdet, så kan det være, at der opstår sygdom eller ulykkelige ting i den nærmeste familie.

Og det er det sidste, der får filmen til at knække.

Nogle finder først ud af, at den er helt gal, når de sidder i bilen, som de lige har parkeret i vejsiden og finder telefonen frem for at ringe til partneren eller vennen, for de ved ikke selv hvor de er – og det gør dem virkelig bange.

Eller de bliver fundet efter et kollaps enten derhjemme eller på arbejdet, bliver måske kørt på sygehuset, som kan konstaterer at der ikke er andet i vejen – end stress..

Men det er sådan set også nok!

For stress kan føre mere med sig, hvis ikke stressen behandles i tide.

Mennesker kan dø af stress – eller stress kan overlaste kroppen så meget, at det over tid udvikler sig til blodpropper og hjerneblødninger.

Hvordan skal du så tackle tingene, når du opdager at det er din partner, der er stresset og du ikke kan overbevise hende eller ham om at den er gal!

Du skal sige det som det er – og gerne med udgangspunkt i dig selv.

  1. Sig at du er bekymret
  2. Sig det du ser
  3. Sig hvordan det påvirker dig!

For det er nemlig ikke så nemt, at få overbevist en stresset om, at de er stressede og ikke bare har for travlt!

Ofte er det den stressede selv, der sidst finder ud af at den er gal.

Så er det, at vi skal hjælpe vores venner og familiemedlemmer med at få hjælp.

For der er ikke andet at gøre ved det – der skal hjælp til!

Hvis først at stressniveauet er blevet for højt, så skal der sættes ind på flere fronter for at arbejde stressen ud af kroppen igen.

Det individuelt fra person til person, hvad et sådan forløb skal bestå af.

Jeg ville selv vælge en stresscoach, andre vil gå til lægen og få medicin, andre ville gå i terapi hos en psykolog.

Men det bedste ville jo være, at vi lærte os selv, at sige fra i god tid – og lærte os selv at mærke efter på, at der skal nogle justeringer til for at jeg kan trives med mit job..

Eller der skal nogle justeringer til for, at vi kan nå alle de ting, vi gerne vil i familien..

Eller at familien satte sig ned og blev enige om, hvad er det der skal til, for at vi trives herhjemme og på vores arbejde..

Ha’ en god og harmonisk sensommer

Helle Egholm

 

 

Reklamer

Udgivet af

HUMAN COMPANY

Jeg hjælper mine kunder med at udvikle relationer og organisationer - min mission er at udvikle positive relationer og resultater. Derudover er jeg certificeret stresscoach.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s